De specialistische jeugdhulp staat in de regio Rijnmond al langere tijd onder druk. De GRJR en alle gecontracteerde specialistische jeugdhulpaanbieders uit de regio Rijnmond hebben in het vroege voorjaar van 2021 aandacht gevraagd bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voor het gebrek aan voldoende (structurele) middelen voor jeugdhulp. Naar aanleiding hiervan zijn aanbieders, de GRJR en VWS samen met het Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd (OZJ) in gesprek gegaan om te onderzoeken wat (financieel en inhoudelijk) nodig is om te zorgen voor dalende wachttijden/wachtlijsten in regio Rijnmond en de daarbij behorende financiële randvoorwaarden in beeld te brengen. Dit heeft geleid tot extra budget in 2021 en 2022 voor alle gemeenten voor het reduceren van de lange wachttijden.
Project Aanpak Wachttijden
Sinds 14 juni 2021 is projectteam Aanpak Wachttijden officieel van start gegaan. Dit team voor de regio Rijnmond bestaat uit een projectleider van de GRJR die samen met de projectleider vanuit de specialistische jeugdhulpaanbieders en een team van het OZJ werkt aan het verminderen van de te lange wachttijden.
Doelen
Het doel van het project is dat eind 2022 alle jeugdigen die specialistische jeugdhulp nodig hebben, dit binnen drie maanden na aanmelding ontvangen of sneller waar nodig of mogelijk. Ook is er eind 2022 een duurzame werkwijze geïmplementeerd die voorkomt dat wachttijden weer oplopen.
Aanpak
Het project Aanpak Wachttijden werkt aan interventies die op korte termijn de wachttijd in de specialistische jeugdhulp verminderen en mogelijke oplossingen die de wachttijdproblematiek structureel verbeteren. De gemiddelde wachttijd in de ambulante specialistische jeugdhulp is sinds de start van het project teruggelopen van gemiddeld 29 weken in juni 2021 naar gemiddeld 15 weken in maart 2022. Ook is de afgelopen periode kwalitatief onderzoek gedaan in de regio; de belangrijkste bevindingen zijn inmiddels bekend. Het onderzoeksrapport vindt u hier.
Een belangrijk inzicht is dat wachttijden een symptoom zijn en dus niet (alleen) direct zijn aan te pakken daar waar ze optreden. Wachttijden aanpakken waar ze optreden is in zekere mate dweilen met de kraan open. Om wachttijden effectief te bestrijden, moet er gezocht worden naar mogelijkheden om het systeem meer effectief te maken via het beheersen van de in-, door- en uitstroom. Een succesvolle implementatie van deze duurzame werkwijze kan alleen samen met alle betrokken partijen!
Het projectteam benut de komende periode om de bevindingen te koppelen aan lopende verandertrajecten. Het team sluit aan bij projecten voortkomend uit de regiovisie en de implementatie van de regionale Inkoop Jeugdhulp 2023. Er is namelijk veel overlap met de thema’s in deze projecten. Ook onderzoekt het team andere mogelijkheden met de gemeenten en aanbieders.
Het gaat hierbij om een systeemaanpak, waarbij de onderliggende factoren van wachttijden in de gehele Jeugdzorgketen worden onderzocht. Er worden verschillende projecten opgestart die onderling van elkaar leren, om zo gezamenlijk de kern van het probleem aan te pakken.
Meer informatie per aanbieder
Voor meer informatie over de wachttijden per gecontracteerde aanbieder, kunt u klikken op de volgende links:
Enver
Pameijer
Prokino
Timon
Yulius
Parnassia
iHUB
De specialistische jeugdhulpaanbieders uit Rijnmond bieden daarnaast een nieuwsbrief aan over de aanpak van de wachttijden. Aanmelden voor deze nieuwsbrief is mogelijk via deze link. De laatste nieuwsbrief treft u hier: Nieuwsbrief Wachtlijstbemiddeling juli 2022